-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15482 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:10

در ماجراي غار ، با اين كه ابوبكر محزون و اندوهناك بود ، چرا شيعه بر اين عقيده است كه سكينه و آرامش بر پيامبر ( ص ) ناز شده است ؟
با در نظر گرفتن وضعيّت و دانستن هدف كفّار از تعقيب پيامبر ( ص ) ، درمي يابيم كه ناراحتي پيامبر ( ص ) در آن موقعيّت امري طبيعي است . اضافه بر آن ، يكي ديگر از عواملي كه به ناراحتي پيامبر ( ص ) مي افزود ، ترس و اندوه ابوبكر بود؛ زيرا در چنين موقعيّتهايي ، اگر كسي همراه انسان باشد كه وي را تسكين دهد ، تا اندازه اي از ناراحتي انسان كاسته مي شود؛ امّا اگر كسي همراه انسان باشد كه خود وي دستخوش اندوه و اضطراب باشد ، باعث افزايش نگراني انسان خواهد بود؛ بر اين اساس ، روشن مي شود كه حزن و اندوه ابوبكر دليل نزول سكينه و آرامش بر او نيست؛ دليل اين مطلب اين است كه اوّلاً : آيه شريفه در مقام بيان الطاف و عنايات خاصّه الهي نسبت به پيامبر و در جواب تخلفّ مسلمانان از جهاد است؛ زيرا در اوّل آيه مي فرمايد اگر شما پيامبر ( ص ) را ياري نمي كنيد ، خداوند همواره وي را مشمول عنايات خاصّه خويش قرار داده است؛ از جمله اين كه وي را ياري كرده ، در آن هنگام كه كفّار قريش او را از مكّه بيرون كردند و با صاحب خويش در غار بود و پيامبر ( ص ) به او مي فرمود : « محزون مباش كه خدا با ما است؛ در اين زمان ، خدا سكينه و آرامش را بر وي نازل كرد و او را با سپاهيان غير مرئي تاييد نمود . »
با توجّه به سياق آيه ، روشن مي شود كه نزول آرامش ، تفسير و بيان ياري خدا نسبت به پيامبر ( ص ) است و ربطي به ابوبكر ندارد . ثانياً : ضميرهايي كه قبل و بعد از كلمه « عليه » آمده ، همه به پيامبر ( ص ) برمي گردد؛ « الّا تنصروه فقد نصره اللَّه اذ اخرجه الذين كفروا ثاني اثنين اذ هما في الغار اذ يقول لصاحبه لاتحزن ان اللَّه معنا فانزل اللَّه سكينة عليه و ايده بجنود لم تروها . . . » .
تمامي ظماير در « الا تنصروه ، نصره ، اذا خرجه ، يقول ، لصاحبه ، وايده » به پيامبر ( ص ) برمي گردد و اگر تنها ضمير « عليه » كه در ميان اينها قرار گرفته ، به ابوبكر برگردد ، برخلاف محاورات عقلايي است و از روش سخن گفتن - آن هم از قرآن مجيد كه در حدّ اعلاي فصاحت و بلاغت است - به دور مي باشد .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.